Bid Manager

Vi vinner tillsammans!



Vill du vara med i det vinnande laget?

Ta chansen att arbeta i ett affärsdrivet bolag med en marknadsledande position som har ett tydligt syfte och goda värdegrunder. Tunstall är världsledande inom välfärdsteknologi för vård och omsorg och våra tjänster hjälper människor att få en tryggare vardag och förhöjd livskvalitet.

Som Bid Manager är du hjärtat i bolaget och i vår strävan att genomföra lönsamma affärer på den svenska marknaden. Du är ansvarig för att formulera kvalitativa och konkurrenskraftiga anbud till upphandlande myndigheter samt att aktivt söka upp och säkra affärer. I rollen ingår också att hålla kontakt med kunder och säljorganisation samt att hålla koll på vad som händer i omvärlden. Det är därför bra om du till din natur är nyfiken och gärna vill hålla koll på hur marknaden utvecklas.  

Att analysera förfrågningsunderlag, genomföra konkurrentanalyser och utarbeta bra anbud med rätt prissättning är en stor del av din vardag som Bid Manager.

Vi söker sig som har förmåga att se affärer och gärna kavlar upp armarna för att utvecklas med oss.  Rollen är en utökning då vi är inne i en expansiv fas. Tjänsten är på heltid med placering på huvudkontoret i Malmö och du rapporterar till Head of Bid Management. Du kommer ingå i ett team med 4 härliga kollegor som vi tror är svåra att inte tycka om!

Konkreta exempel på arbetsuppgifter är:

  • Bistå till att formulera kvalitativa och konkurrenskraftiga anbud utifrån upphandlande myndigheters krav, utvärderingsmodeller samt rådande konkurrenssituation på marknaden
  • Analysera förfrågningsunderlag och avtal
  • Supportera i frågor rörande upphandlingar och LOU
  • Genomföra konkurrentanalyser och omvärldsbevakning
  • Arbeta med kalkyler och prissättning
  • Bevaka kommande, annonserade och tilldelade upphandlingar
  • I samråd med säljteamet arbeta fram kunderbjudanden
  • Aktivt söka upp och säkra lönsamma affärer inom utvalda delar av Tunstalls produktsortiment.

OM OSS
Tunstall Healthcare Group är ett brittiskt världsledande företag inom trygghetsteknik och systemlösningar som underlättar och förbättrar vård och omsorg av äldre, funktionshindrade och kroniskt sjuka. Företaget grundades i Storbritannien 1957 och är med över 3000 anställda ett globalt företag som utvecklar, tillverkar och tillhandahåller trygghetssystem i mer än 30 länder över hela världen. Tunstall Nordic har ca 350 anställda och en omsättning på ca 560 MSEK. Det nordiska huvudkontoret ligger i Malmö.

Tunstall ligger i framkant vad gäller produktutveckling och teknisk kompetens, men även avseende samhällsfunktioner för social omsorg och välfärd. Kunderna finns i nuläget främst inom kommun/offentlig sektor (B2G) men verksamheten växer i den privata sektorn (B2B) .

Vi kan garantera att du kommer att få intressanta arbetsuppgifter samtidigt som du har kul på jobbet och får arbeta tillsammans med kompetenta kollegor. Till detta kan läggas att arbetet vi utför är riktigt meningsfullt och att vi gör skillnad.

OM DIG
Vi söker dig med ekonomisk utbildning och med cirka 5 års erfarenhet av att driva självständiga projekt inom försäljning och skapa affärer inom tjänstesektorn och/eller IT sektorn. Det är självklart meriterande om du tidigare har arbetat med anbud och offentliga upphandlingar. Men det viktigaste är att du har viljan att utvecklas till en anbudshjälte och inte är rädd för att hugga i. Karaktäriserande för dig är att du är nyfiken, är en analytisk affärskapare samt att du är resultatdriven med ett effektivt arbetssätt. 

Du bör däremot ha kunskaper om upphandlingsprocesser, LOU, juridisk terminologi samt avtalsrätt.
Därutöver förmåga till omvärldsorientering, helhetssyn och att främja intern och extern samverkan.

För att trivas i rollen bör du gå igång på ett Excelark och vara den personen som andra säger är en ”fena på siffror”. För att lyckas i rollen tror vi att du kan balansera mellan å ena sidan arbeta analytiskt och strukturerat  men samtidigt kunna vara flexibel och med förmåga av att arbeta med flera pågående projekt samtidigt och mot tydliga deadlines. Du behöver vara bra på att kommunicera i såväl tal som skrift på svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi jobbar efter våra värdegrunder PASSIONERAD, PERSONLIG OCH PROFESIONELL vilket vi hoppas du kan identifiera dig med.

ÄR DU DEN VI SÖKER?
Vi befinner oss i en mycket spännande fas då Tunstall är under tillväxt och som medarbetare på Tunstall får du ett tydligt mandat, frihet under ansvar samt stora möjligheter att påverka och bidra.

Verkar detta vara rätt för dig så är du varmt välkommen med din ansökan. Vi ser fram emot att höra av dig snarast möjligt, dock senast den 30 september.

Maila CV och ansökan till Tunstall.Applications@tunstallnordic.com

Skriv ”BID MANAGER” i ämnesraden.

Har du frågor om tjänsten så svarar Kristian Kylborn, Head of Bid Management, gärna på dina frågor.  Om du vill veta mer om rekryteringsprocessen så hjälper Josefina Medic, HR & Talent Specialist, dig gärna. Maila oss på tunstall.applications@tunstallnordic.com!

Ansök idag

Ansök idag