Samtliga 3G-nät och Tele2 och Telenor 2G-nät stängs ner nu i december

Vi vill påminna om att operatörerna i Sverige nu genomför stora avvecklingar (sunset) av sina 2G- och 3-nät.


Operatörerna i Sverige genomför stora avvecklingar (sunset)

nov 13, 2025

Samtliga 3G-nät och Tele2’s och Telenors 2G-nät stängs ner nu i december. Endast Telia kommer ha kvar sitt 2G-nät, fram till slutet av 2027. Dialogen kring detta har pågått under en längre tid, och vi har arbetat aktivt för att säkerställa att våra kunders lösningar fortsätter fungera även efter nedstängningen.

Vad innebär detta för dig som kund?

Kunder med både LifeLine Digital (LLD) och SIM-kort via oss
Vi har säkerställt att VoLTE är aktiverat både på enheterna och på SIM-korten.
Detta gör att både data- och samtalskommunikationen fortsätter fungera via 4G även efter att 2G och 3G tas ur drift.

Careline-enheter via oss
Vi har, eller håller på att, säkerställa att dessa enheter har roamande SIM-kort som fungerar mot Telias 2G-nät.
Det betyder att dina tjänster fortsätter fungera även efter att Tele2 och Telenor stängt sina nät.

Tunstall-enheter med egna SIM-kort
Om du har köpt Tunstall-enheter men använder egna SIM-kort har du som kund tagit på dig ansvaret att testa
och säkerställa att enheterna fungerar efter den 1 december 2025.

  • Om du har LLD-enheter med egna SIM-kort behöver du kontakta din SIM-leverantör för att bekräfta att:
    - SIM-korten stöder VoLTE (Voice over LTE)
    - LLD-enheten har VoLTE aktiverat (kan göras via DMP)
    - Operatören har giltiga avtal med andra operatörer för att tillåta användning av VoLTE i deras nät
  • Det är mycket viktigt att genomföra noggranna tester för att verifiera full funktionalitet på både SIM-kort och enheter innan ändringar aktiveras på alla enheter och SIM kort.

Careline-enheter med egna SIM-kort
Om du använder egna SIM-kort i dina Carelines behöver du själv säkerställa att:

  • SIM-korten är Telia SE SIM-kort eller SIM-korten med roamande funktionalitet och har giltigt avtal med Telia SE för att kunna roama mot deras 2G-nät.

Viktigt att tänka på

I dagsläget har Telia planerat att avveckla 2G-nätverket i slutet av 2027,
men det finns i dagsläget ingen garanti för att det inte kommer ändras.

Som en del av det långsiktiga arbetet kommer Tunstall under nästa år påbörja ett utbytesprojekt,
där Tunstall Careline-enheter med Tunstall SIM-kort successivt byts ut mot LLD-enheter.
I de fall där kunderna har egna eller kundägda SIM-kort,
ansvarar kunden själv för att hantera utbytet och säkerställa fortsatt funktion.

Vi rekommenderar därför att planera för utbyte av Careline- och Tunstall-enheter i god tid för att undvika framtida driftstörningar.


Risker att vara medveten om

Det är viktigt att känna till att det finns risker för driftstörningar och avbrott framöver:
Om Telias 2G-nät drabbas av driftstörningar eller underhållsarbete, kommer berörda enheter tillfälligt att sluta fungera.
Det finns ingen redundans mot andra operatörer, eftersom alla andra 2G-nätverk är nedstängda.



Vi finns här för att hjälpa till i övergången och svara på eventuella frågor.
Kontakta gärna Tunstall Support om du är osäker på hur dessa förändringar påverkar just din lösning.


Så här kontaktar ni oss:

Skapa ett ärende via Connectportalen

https://tunstall.service-now.com/csm

Ring oss

040-625 25 00

Chatta med oss

Connectportalen

Maila oss

se.support@tunstall.com