Vad innebär detta för dig som kund?
Kunder med både LifeLine Digital (LLD) och SIM-kort via oss
Vi har säkerställt att VoLTE är aktiverat både på enheterna och på SIM-korten.
Detta gör att både data- och samtalskommunikationen fortsätter fungera via 4G även efter att 2G och 3G tas ur drift.
Careline-enheter via oss
Vi har, eller håller på att, säkerställa att dessa enheter har roamande SIM-kort som fungerar mot Telias 2G-nät.
Det betyder att dina tjänster fortsätter fungera även efter att Tele2 och Telenor stängt sina nät.
Tunstall-enheter med egna SIM-kort
Om du har köpt Tunstall-enheter men använder egna SIM-kort har du som kund tagit på dig ansvaret att testa
och säkerställa att enheterna fungerar efter den 1 december 2025.
- Om du har LLD-enheter med egna SIM-kort behöver du kontakta din SIM-leverantör för att bekräfta att:
- SIM-korten stöder VoLTE (Voice over LTE)
- LLD-enheten har VoLTE aktiverat (kan göras via DMP)
- Operatören har giltiga avtal med andra operatörer för att tillåta användning av VoLTE i deras nät - Det är mycket viktigt att genomföra noggranna tester för att verifiera full funktionalitet på både SIM-kort och enheter innan ändringar aktiveras på alla enheter och SIM kort.
Careline-enheter med egna SIM-kort
Om du använder egna SIM-kort i dina Carelines behöver du själv säkerställa att:
- SIM-korten är Telia SE SIM-kort eller SIM-korten med roamande funktionalitet och har giltigt avtal med Telia SE för att kunna roama mot deras 2G-nät.
Viktigt att tänka på
I dagsläget har Telia planerat att avveckla 2G-nätverket i slutet av 2027,
men det finns i dagsläget ingen garanti för att det inte kommer ändras.
Som en del av det långsiktiga arbetet kommer Tunstall under nästa år påbörja ett utbytesprojekt,
där Tunstall Careline-enheter med Tunstall SIM-kort successivt byts ut mot LLD-enheter.
I de fall där kunderna har egna eller kundägda SIM-kort,
ansvarar kunden själv för att hantera utbytet och säkerställa fortsatt funktion.
Vi rekommenderar därför att planera för utbyte av Careline- och Tunstall-enheter i god tid för att undvika framtida driftstörningar.
Risker att vara medveten om
Det är viktigt att känna till att det finns risker för driftstörningar och avbrott framöver:
Om Telias 2G-nät drabbas av driftstörningar eller underhållsarbete, kommer berörda enheter tillfälligt att sluta fungera.
Det finns ingen redundans mot andra operatörer, eftersom alla andra 2G-nätverk är nedstängda.
Vi finns här för att hjälpa till i övergången och svara på eventuella frågor.
Kontakta gärna Tunstall Support om du är osäker på hur dessa förändringar påverkar just din lösning.
Så här kontaktar ni oss:
|
Skapa ett ärende via Connectportalen |
https://tunstall.service-now.com/csm |
|
Ring oss |
040-625 25 00 |
|
Chatta med oss |
|