Vi får alltfler äldre, men inte mer pengar. Och rekryteringen av personal blir inte enklare. Vi måste satsa på ny teknik för att säkra kvaliteten i verksamheten.
Paul Davidsson, digital strateg för Hörby kommun
Valet föll på Tunstall och 2018 påbörjades implementeringen av de nya lösningarna. Förutom digitala trygghetslarm var nyckelfria lås samt digital planering och uppföljning av hembesök viktiga delar. Navet i allt är mobiltelefonen.
”Personalen i hemvården har allting i sin mobiltelefon. De kommer till jobbet, tar sin jobbmobil och loggar in. Där finns dagens schema enkelt överblickbart. Ute hos brukaren låser man upp dörren och öppnar medicinskåpet med mobilen. Allting loggas och kan följas upp. Och våra medarbetare slipper stora nyckelknippor och tidsödande överlämningar”, säger Johanna.
Varken Johanna eller Paul är egentligen särskilt intresserade av att prata teknik. Nya tekniska lösningar ger enbart förutsättningar för det verkligt viktiga – verksamhetsutveckling. Slutmålet är att ge bättre omvårdnad genom kvalitetssäkring och tidsbesparing, inte i första hand att spara pengar.
Hittills har reaktionerna på den nya tekniken varit övervägande positiva, både från brukare och medarbetarna. Och det märks att Johanna och Paul ser fram emot att fortsätta den digitala utvecklingen. I framtidsplanerna finns bland annat att integration med produktionsplanering och att låta brukare själva mäta t ex blodtryck och blodsocker hemma, för att sedan skicka in datan.
”Vi ser det som en palett av hjälpmedel att utnyttja. Måste komma ihåg att det är nästan 40 års spann inom det vi kallar ”äldre”. Alla är olika och tekniken gör att vi har råd att anpassa vården efter det”, avslutar Paul.
Ett exempel är att våra larm numera är kopplade Tunstalls trygghetscentral. 60 % av larmen kan tas hand om där, vilket betyder att vår personal kan spara den tiden till besök som verkligen gör skillnad.
Johanna Nilsson, enhetschef