International Day of Listening

Betydelsen av aktivt och empatiskt lyssnande är A och O för larmoperatörerna på Tunstall Trygghetscentral

Idag är det International Day of Listening, en dag som syftar till att främja mänskliga möten genom att lyfta betydelsen av aktivt och empatiskt lyssnande. För oss på Tunstall Trygghetscentral är det ett arbetssätt som genomsyrar vårt arbete varje dag, året runt. I vårt arbete ingår inte bara att svara på larm, utan att möta människor i utsatta stunder med empati och förståelse.



International Day of Listening - Att lyssna med omtanke

nov 28, 2024

Tunstalls Trygghetscentral skapar trygghet genom teknik och empati
Tunstall Trygghetscentral är en trygghetspartner för kommuner och andra vårdgivare. Vi erbjuder lösningar som säkerställer ett tryggt liv oavsett om man bor kvar hemma eller bor på ett gruppboende. Med hjälp av ett helt ekosystem av välfärdsteknik, som exempelvis GPS-klockor och digital tillsyn, hjälper vi många människor att förbli självständiga.

GPS-klockorna är en av våra mest uppskattade tjänster. Det innebär en trygghet i att kunna röra sig fritt samtidigt som anhöriga och personal kan lokalisera användaren vid behov. Detta ger både frihet och säkerhet vilket bidrar till ökad livskvalitet för användaren och mindre oro för anhöriga. Digital tillsyn är en annan lösning som gör stor skillnad. Genom kamerabaserad tillsyn kan vi på Trygghetscentralen säkerställa att personen mår bra utan att störa nattsömnen eller integriteten.

En larmoperatörs berättelse
Men trygghet handlar inte enbart om teknik. Det handlar lika mycket om att vara närvarande i stunden och lyssna. Som larmoperatör på Tunstall Trygghetscentral är det ofta små detaljer i samtalen som gör den stora skillnaden – en lugnande röst, en uppmärksam fråga eller ett snabbt agerande som förhindrar en kritisk situation. En av de som verkligen visar vad lyhördhet och engagemang kan betyda är Josefin, larmoperatör på Tunstall Trygghetscentral. I en situation där en person ringde in vid rökutveckling, kunde Josefin genom sitt lugna bemötande och snabba beslutsfattande säkerställa att brandkåren kom snabbt till undsättnig. Hennes berättelse om den dagen finns att läsa här. Den är en påminnelse om hur viktigt det är att lyssna med hjärtat och alltid ha individen i fokus.

Sociala samtal – när lyssnandet blir livsviktigt
En tjänst som Tunstall erbjuder är sociala samtal. För många äldre eller de som känner sig ensamma kan vardagen kännas lite tom. Här fungerar  Trygghetscentralen som en partner till kommuner. Våra larmoperatörer är inte bara utbildade i att hantera akuta situationer, utan också i att föra samtal som gör skillnad. Tjänsten sociala samtal handlar om att erbjuda en stund av närvaro och lyssnande för de som behöver det. Detta kan innebära allt från att prata om vardagliga saker till att hjälpa någon bearbeta ensamhet eller oro. Genom dessa samtal skapar vi en bro mellan teknik och mänsklig värme och minskar därmed ensamheten för dem som saknar andra att prata med.

International Day of Listening påminns vi om att lyssnandet är en av våra viktigaste uppgifter – vare det gäller akuta larm eller ett vänligt samtal.

Tunstall Trygghetscentral

Tunstalls Trygghetscentral erbjuder tillsyn dygnet runt - årets alla dagar. Vård- och omsorgsverksamheter sparar resurser samtidigt som brukarna tryggas.

Läs mer

Sociala samtal

Ett samtal från våra larmoperatörer på Trygghetscentralen stöttar våra äldre och bryter den sociala isoleringen de befinner sig i. På så vis ger vi dem uppmärksamhet, omtanke och trygghet i vardagen.

Läs mer

Mobilt GPS larm

Tunstalls Mobila GPS larm är en tjänst för äldre och kroniskt sjuka som ger användaren större frihet att leva ett självständigt liv. Tjänsten effektiviserar verksamheter inom vård och omsorg och underlättar personalens arbete.

Läs mer